loading...
دانشجویان مهندسی پیام نور شمیرانات
ورود به انجمن سایت

آخرین ارسال های انجمن
محسن فکوری بازدید : 675 دوشنبه 27 شهریور 1391 نظرات (1)

روی انتن این ماه:

1.ست جديد ژنتيكي و امكان تشخيص سريع اختلالات سندرم Nanoon
روش تسـت جـديـد، سـرعـت تشخيـص تعداد زيادي از بيماري‌هاي ژنتيكي مانند RASopothies را افـــزايـــش داد. تـســـت جـــديـــد از طــريــق روش تشخيص مولكولي توسط شركت New Gene به هـمــراه شـركـت ژنتيكـي South West Thames Regional در لـنــدن انـجـام شـد.ايـن مـركـز يـك مـركـز تخصصي براي سندرم  Nanoon و اختلالات ارثي در بــريـتــانـيــا اسـت. سنـدرم Nanoon يـك سنـدرم مـادرزادي و شامل مشكلات بيماري‌هاي قلبي- اسـكـلـتي و كاهش رشد بعد از تولد و مشكلات شناختي است.
البته با توجه به اين كه مشخصات اين بيماري با بـعـضـي از مـشـكـلات ديـگـر مـشـابـه اسـت، امكان تـشـخـيص آن مشكل است ولي مي‌توان با توجه كــافــي و مــراقـبــت لازم بــه ايـن بـيـمـاري پـي بـرد. دانشمندان در آزمايشگاه St George حدود 10 سال كار كردند تا توانستند سندرم را clone كنند. در حال حــاضـر تسـت ژنتيكـي بـراي مشخـص شـدن ايـن بيماري از طريق شناسايي اختلال در ژن و جهش آن صورت مي‌گيرد كه اين يك كار زمان بر و پر هزينه است.
در روش جديد، تصوير454 بار بزرگ تر شده و تمام 12 ژن مربوط  به مشكلات Nanoon،‌ در يك panel نمايش داده مي‌شود. در روش‌هاي پيشين از روش توالي Sager استفاده مي‌شد .به علاوه قبل از وجـود تـسـت‌هـاي مـولـكـولـي تشخيص كلينيكي بسيار مشكل بود و احتياج به بررسي‌هاي قلب و لختـه خون داشت. البته بعد از كشف تست‌هاي مـولكـولـي كـار بسيـار راحت تر شد ولي به علت هـمـپــوشــانــي بـيـمــاري‌هــاي مختلـف و Nanoon، تـشخيص بيماري همچنان دشوار بود. اما روش جديد امكان تشخيص بيماري را با سرعت بسيار بيشتري فراهم مي‌كند. همچنين اين روش بسيار كم هزينه تر از روش‌هاي قبلي است.تشخيص در ايـن روش كـاملا قطعي و درست است، بنابراين مي‌توان روش‌هاي پزشكي مناسب را براي حل بـيـمـاري يافت. درمان با استفاده از اين روش در مـقـايسه با درمان هورموني يا درمان با استفاده از پــلاسـمــاي مـنـجـمــد، بـا سـرعـت بـيـشـتـري انـجـام مي‌پذيرد.

2.افزايش سديم در مغز انسان عامل ايجاد Sclerosis
تحقيقي در فرانسه نشان مي‌دهد كه سديم ايجاد شده در مغز باعث ايجاد ناتواني‌هايي در بيمار با Sclerosis متعدد مي‌شود. جمع سديم در مغز كه تـوسـط MRI مشخص مي‌شود يكي از علت‌هاي تخريب سلول‌هاي عصبي و مغز است كه به MS مي‌انجامد. وجود سديم در قسمت‌هاي خاصي از مغز باعث ايجاد   MSدر مراحل اوليه مي‌شود و در صـورتـي كـه سـديم كل مغز را دربر بگيرد فرد به بيمارفي  MS پيشرفته دچار مي‌شود.
مهم‌ترين مشكل موجود در Sclerosis نشاني از يك بيماري پيشرفته در بدن است كه پيش بيني آن بسيار مشكل است. بيماري Sclerosis يك بيماري خود ايمني است كه روي مغز و اعصاب و نخاع تاثير مي‌گذارد. البته ميزان تاثير و سرايت از يك فرد به فرد ديگر متفاوت است. در اين تحقيق از يك روش MRI خـاص اسـتـفـاده شـده كه ميزان سديم موجود در مغز را اندازه گرفته است. اين روش به روش Tesla Sodium MRI 3 معروف است.  
بـيـمـاران داراي RRMS مـقدار زيادي سديم در منفذهاي مغز و مخچه و قسمت‌هاي Temporal مـنــاطـق مـغـز دارنـد ولـي ايـن بـيـمـاري در مـراحـل پيشـرفتـه تمـام قسمـت‌هـاي مغـز را تـوسـط سديم مـي‌پـوشـاند.حتي بافت مغز هم از سديم پوشيده مـي‌شـود. ميـزان سـديـم مـوجـود در مغـز بـا درجـه بـيماري فرد ارتباط مستقيم دارد. در حال حاضر تـنـهـا راه حـل كـاهش روند MS،‌ استفاده از سديم مـوجـود در مغـز بـراي استفـاده از نرون‌ها در مغز است. تصاوير  MRI مغز كمك بسيار خوبي براي تـشـخـيــص بـهـتــر MS و نمـايـش ميـزان مشكـلات عصبي مي‌كند.

متن کامل را ادامه ی مطلب بخوانید!

3.تكنولوژي جديد براي درمان فيبريلاسيون دهليزي  

تكنولوژي جديدي با هدف رفع علل ريتم‌هاي نـامنطـم قلـب ارائـه شـده كـه بـه رفـع فيبريلاسيون دهـليـزي كمـك مـي‌كنـد.  فيبـريـلاسيـون دهليـزي معمول ترين نوع فيبريلاسيون است و حالتي است كـه مـشـكـلات در سـيـسـتـم الكتريكي قلب باعث اختلال در سرعت يا ريتم ضربان قلب مي‌شوند. هم اكنون در حدود 5 ميليون نفر در امريكا از اين بيماري رنج مي‌برند. فيبريلاسيون دهليزي توسط  hotspotهـاي كـوچـك در قـلب به وجود مي‌آيد. دانـشـمـنـدان بـا كمك امواج FMRI توانستند محل  hotspot را در قلب بيابند و آن‌ها را براي مدتي در قلب، خاموش نگه دارند. اين اين امر كمك مي‌كند تا راحت تر به درمان اختلالات قلبي بپردازند و بدين ترتيب بسياري از بيماران با دريافت درمان استاندارد سلامتي خود را بازيافتند. اين درمان به  گونه اي است كه يك سيم نازك فلزي كاتتر به وريد ناحيه كشاله ران وارد مي‌شود و زماني كه به قلب رسيد كاتتر امواجي ساطع مي‌كند كه قسمت‌هايي از قـلـب را كـه بـاعث ايجاد مشكل ريتميك قلب شده‌اند، مي‌سوزاند. نتايج نشان دادند كه 86% از بـيـماران به روش Firm-guided به طور سريع و با ســرعــت بــالا درمــان شــدنــد. عـلاوه بـرآن داراي مزيت‌هايي مثل سوزاندن دقيق در ناحيه كوچك و به طور مستقيم به هدف است، در حالي كه روش سنتي چندين ساعت به طول مي‌انجاميد و زخم بزرگي ايجاد مي‌كرد. 

4.تاييد FDA براي سيستم Accv-chek-combo شركت  Roche
سيستم Accv-chek-combo از سال 2012 وارد بـازار آمـريـكـا شـد. شـركت Roche اين سيستم را توليد كرده و  FDA،‌ تاييديه آن را صادر كرد. روند كـار ايـن سـيـسـتـم بـه صـورتـي است كه اطلاعات سيستم سنجش گلوكز خون را با پمپ انسولين با هـم در نـظـر مـي‌گـيـرد و ايـن اطـلاعـات را تـوسـط سـيـسـتــم Bluetooth و wireless بــه افــراد نـمــايــش مــي‌دهــد. سـيستـم سنجـش گلـوكـز نـه تنهـا ميـزان گلوكز خون را نمايش مي‌دهد بلكه امكان استفاده از پمپ انسولين را از راه دور و با كمك Bluetooth و به ميزان مناسب فراهم مي‌كند. اين سيستم داراي مزيت‌هاي بسياري است كه از آن جمله مي‌توان به مـديـريـت بهتر درمان و استفاده از يك راه تجويز انسولين گسسته و بدون نياز به لمس اشاره كرد. بـيش از 25 ميليون نفر در ايالات متحده مبتلا به ديـابـت هـسـتـنـد و تـخـمـين مي‌زنند كه حدود 79 ميليون نفز نيز مبتلا به بيماري پيش ديابت هستند. بدين ترتيب اين سيستم بسيار با ارزش خواهد بود. ايـن سيستم با هدف ايجاد راه حل‌هاي يكپارچه براي كمك به افراد ديابتي و نظارت بر قند خون افراد و مديريت داده‌ها ارائه شده و كمك بزرگي به افــــراد ديــــابــتــــي بــــراي داشــتـــن زنـــدگـــي راحـــت مي‌كند.اين سيستم اكنون در بسياري از كشورهاي اروپايي نظير فرانسه،آلمان ، انگليس و استراليا نيز در حال استفاده است.
سيستم Accv-chek-combo علاوه بر امتيازات گفته شده داراي مشخصات زير است:  
1-سيستم Bluetooth دو طرفه بين پمپ انسولين و سيستم سنجش گلوكز خون.
2-يـك سيستم نمايش رنگي كه داراي قابليت نمايش گلوكز خون و داده‌هاي مربوط به ميزان دز انسولين و پمپ است.
3-سيستم عملگر Bluetooth كه به بيماران امكان محاسبه آسان ميزان loolus و ارسال آن بدون تماس به پمپ را مي‌دهد.
4-داراي قـابليـت انعطـاف پـذيـري بـراي تنظيـم دستگاه تا 05/0 واحد در ثانيه يا 01/0 واحد در ثانيه است.
5-داراي گنجايش‌هاي زيادتر است. براي مثال بيشترين گنجايش آن در حدود 315 واحد است.

5.تحقيقات روي ساقه سلول‌ها و درك بهتر سرطان  
دانشمندان به تازگي به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌دهد يك نشانگر،نقش مهمي در درك ما از چگونگي توسعه سرطان در كبد، لوزالمعده و مري دارد. با توجه به  اين‌كه سلول‌هاي بنيادين در اندام ‌هاي كبد و پانكرانس قرار دارند جدا كردن آن‌ها از هم بسيار مشكل خواهد بود. در تحقيقات جديد روشي ابداع شد كه كمك بسيار زيادي در جـداسـازي آن‌هـا كـرد. در ايـن تـحـقيقات از آنتي بادي‌هايي استفاده شد كه مي‌توانستند سلول‌هاي بــنــيــــاديــــن را تــشــخــيـــص دهــنـــد و جـــدا كــنــنـــد. آنـتــي‌بــادي‌هــاي تــولـيــد شــده قــادر بـه تشخيـص سـلـول‌هـاي مولد بر بيماري مانند سيروز كبدي، سرطان‌هاي كبد، پانكراس و مري هستند كه اغلب درمان و تشخيص بسيار دشواري دارند و داراي روند طولاني هستند.

6.درمان سريع حملات قلبي به كمك سيگنال ECG
بـــرنـــامـــه جـــديـــدي در كـــانـــادا بـــراي بــررســي سيگنالECG)
ECG یا نوار قلبي روشي است كه با استفاده از امواج الكتريكي قلب افراد به وضعيت فيزيكي و بيماريهاي احتمالي قلبي در فرد پي مي بريم . الكتروكارديوگرام روش بدون دردي است كه فعاليت الكتريكي قلب را ضبط مي كند . نوار قلب يكي از بي خطرترين و ساده ترين اقداماتي است كه اطلاعاتي ارزشمند در مورد قلب به پزشك مي دهد . جريان الكتريكي منتشر شده از قلب توسط الكترودهايي كه با رنگهاي مختلف استاندارد به دست ها و پاها و جلوي سينه وصل مي شوند مي تواند در تشخيص بيماريهاي قلب با ارزش باشد . نوار قلب در بررسي دردهاي قلبي و سكته هاي قلبي ارزش بالائي دارد و به عنوان اقدام روتين در تمام كساني كه مشكلات حاد قلبي دارند صورت مي گيرد) طراحي شده كه قابليت درمان سريع را براي كارهاي اورژانسي افراد مبتلا به درد قفسه سينه ايجاد مي‌كند و البته نتايج خوبي را در برداشته است. مرگ و مير در اثر ايسكيمي بيشتر به علت تاخير در بازگرداندن جريان خون به قلب است و زمـان حتي به مدت 30 دقيقه موجب مرگ افراد مي‌شود. با وجود سيستم تعليم ديده و اورژانس و تغيير ECG توسط پزشك مي‌توانيم زمان لازم براي ارتباط با بيمار و درمان وي را كاهش دهيم.

اين سيستم اورژانس در تلاش براي استفاده از ECGهــاي پـيـشــرفـتــه بـراي تفسيـر عـلائـم STEMI است. به محض اين‌كه اورژانس به مشكل  STEMI در فرد مشكوك شد از پزشك درخواست مي‌كند كه با كمك ECG پيشرفته يك نوار قلب از بيمار بگيرند و در صورتي كه مشكل STEMI گزارش شد فـــعـــــالـــيـــــت پـــيــــش درمــــانــــي شــــروع مــــي‌شــــود (thrombolysis) يا به بيمارستان هشدار مي‌دهند كه آزمايشگاه را براي پذيرش اين بيمار آماده كنند.
با فرستادن ECG نزد پزشك و ارتباط بين بخش اورژانس و پزشك، پزشك از اطلاعات كافي براي درمان مطلع مي‌شود و سعي مي‌كند تا حد ممكن از كاتتر استفاده نكند. در صورت تشخيص پزشك به مشكل STEMI فرد بيمار به طور مستقيم به قسمت آزمـايـشـگاه PPCI منتقل و در صورتي كه اين امر تشخيص داده نشود بيمار به اتاق اورژانس منتقل مي‌شود.

 ‌7.سرطان لوزالمعده ممكن است توسط رژيم شامل آنتي اكسيدان كاهش يابد
مـحـقـقــان Norfolk كــه در تـحـقـيـقـات اروپـا نقـش اساسي دارند اعلام داشتند كه افراد جامعه مي‌توانند به طور كاملا صحيح و با در نظر گرفتن ويتامين‌هاي C و E و سلنيوم و همچنين آنتي‌اكسيدان‌ها در رژيم غــذايــي روزانــه خــود مـيـزان سـرطـان لـوزالمعـده را كاهش دهند. طبق آمار سالانه حدود 000/250 نفر در دنـيـا به خاطر وجود سرطان پانكراس (لوزالمعده) جان خود را از دست مي‌دهند و در حدود 7500 نفر در سال به اين سرطان مبتلا مي‌شوند و متاسفانه تنها 5% از اين افراد در طول 5 سال زنده خواهند ماند. البته مـواردي مثل سيگار كشيدن، ديابت نوع 2 و رژيم نـامـنـاسـب مـي‌تـوانـد در ابـتـدا در ايـن بـيـمـاري مـوثر بـاشـد.خـوردن سلنيوم باعث كاهش ايجاد سرطان لوزالمعده در 50% بيشتر افرادي مي‌شود كه سلنيوم كمتري مصرف مي‌كنند. خوردن ويتامين C باعث كاهش اين بيماري مي‌شود. علاوه بر اين خوردن آنتي اكسيدان‌ها سبب آزاد شدن راديكال‌هايي در بـدن مي‌شود كه سيستم ايمني را تحريك و باعث كـاهـش احـتـمـال ابـتـلا بـه سـرطان مي‌شوند. به اين تـرتـيـب مـي‌بايست از مردم خواست كه با خوردن ويتامين‌ها و مواد غذايي به صورت طبيعي از سرطان پيشگيري كنند.

8.داروي جديد براي مالاريا پيدا شد
ساليانه در حدود 2/1 ميليون نفر بر اثر بيماري مالاريا جان خود را از دست مي‌دهند. البته در حال حاضر محققان، آنزيمي يافتند كه مي‌تواند در مقابل اين بيماري مقاومت كند. بر طبق آزمايش هاي  انجام شده در دانشگاه كاليفرنيا، محققان در حال بررسي داروهـاي ضـد مـالاريـا هستند. پشه مونث آنوفل مــي‌تــوانـد بـاعـث ابتـلا بـه نـوع شـديـدتـري از ايـن بـيـمـاري در بـدن شـود. الـبـتـه دانـشمندان، تركيبي يافته‌اند كه PD6PFG نام دارد كه به عنوان كاتاليزور اولين قدم در پروسه درمان است كه مي‌تواند از بدن بـيمار در مقابل مالاريا محافظت كند. افرادي كه مقدار زيادي از اين آنزيم را در بدن خود دارند در مـقـابـل اين بيماري مشكلي نخواهند داشت. اين كاتاليزور در سلول‌هاي قرمز خون فعاليت مي‌كند و خــاصـيــت انـگـلــي بـيـمــاري را از بـيــن مــي‌بــرد. دانشمندان در حال آزمايش براي مشخص كردن طريقه عملكرد از بين بردن خاصيت انگلي بيماري تـوسـط PD6G هـسـتند. از سوي ديگر دانشمندان آلماني نيز تركيبي يافته‌اند كه 276ML نام دارد كه مانع رشد انگل مالاريا در خون مي‌شود و پايه اي براي توليد داروي ضد مالاريا است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    رشته ی تحصیلی شما؟
    مهمان صندلی داغ این ماه می خواهید کدام یک از اعضای سایت باشند؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 257
  • کل نظرات : 213
  • افراد آنلاین : 38
  • تعداد اعضا : 5846
  • آی پی امروز : 285
  • آی پی دیروز : 134
  • بازدید امروز : 450
  • باردید دیروز : 264
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 19
  • بازدید هفته : 1,184
  • بازدید ماه : 1,184
  • بازدید سال : 48,851
  • بازدید کلی : 2,142,881