loading...
دانشجویان مهندسی پیام نور شمیرانات
ورود به انجمن سایت

آخرین ارسال های انجمن
محسن فکوری بازدید : 593 یکشنبه 23 مهر 1391 نظرات (0)

 

تحریک سلولها برای تولید آنزیم تلومراز ، فرآیند پیری را معکوس می کند

این متخصصان می گویند هدف بالقوه ای را برای افزایش طول عمر انسان پیدا کرده اند اما هنوز آزمایشات اولیه روی این فاکتور طول عمر را در نمونه های انسانی آغاز نکرده اند.

آنها تشریح کردند: راه حل بالقوه ما برای افزایش طول عمر تولید دارویی است که از تلومرها محافظت می کند. تلومرها (Telomere) در واقع بخش های انتهایی از مولکول دی ان آ هستند که در فرآیند پیری نقش دارند. البته هنوز معلوم نیست که این شیوه درمان برای انسانها بی خطر باشد به همین دلیل ابتدا روی سگ ها و گربه ها آزمایش خواهد شد.

تلومر (Telomere) پایانه فیزیکی کروموزمهای خطی میباشد که از یک توالی غیر کد کننده تشکیل یافته است. در پستانداران تلومر مرکب از تعداد متغیری توالیهای تکراری، با رمز TTAAGGG میباشد. توالی تکرارا شونده تلومری در سایر جانداران نیز دارای فرمول کلی مشابهی است که این شباهت نشاندهنده نقش حیاتی و در نتیجه محفوظ باقی ماندن ساختار تلومر میباشد.

محسن فکوری بازدید : 869 سه شنبه 28 شهریور 1391 نظرات (0)

MicroDicom، نرم افزاري براي مشاهده تصاوير پزشكي 
 

 

MicroDicom نـرم افـزاري سـاده و كارآمد براي پردازش اوليه و مشاهده تصاوير پزشكي با فرمت دايكام است كه داراي ابزارهاي متداول ويرايش تصاوير بوده و به يك رابط كاربري مناسب مجهز است.  اين نرم افزار به طور رايگان براي استفاده عموم در دسترس قرار گرفته است. مي توانيد ساير فرمت هاي تصويري نظير BMP، GIF، JPEG، PNG، TIFF و غيره را نيز با اين نرم افزار مشاهده كنيد. همچنين نرم افزار MicroDicom داراي يك نسخه پـرتـابـل اسـت كه بدون نياز به نصب در هر زمان دل‌خواه قابل اجرا است.
 ‌نرم افزار MicroDicom تحت ويندوز بوده و امكان مـشــاهــده تـصــاويــر بــا فــرمــت دايـكـام از خـروجـي دسـتـگـاه‌هـاي تـصويربرداري ديجيتال MRI(، PET، CT، و غـيـره) را بـراي شـما فراهم مي كند. تصاوير دايكام  اغلب  پس از انجام تصويربرداري در قالب سي‌دي يا دي‌وي دي در اختيار بيمار قرار مي گيرد.  
لازم بـه ذكـر اسـت كـه تـصـاويـر دايكام تنها در صـورتـي كـه در مـانـيـتـورهاي مخصوص پزشكي مشاهده شوند، داراي ارزش تشخيصي و درماني هستند. 

ويژگي هاي بارز MicroDicom عبارتند از:
‌بــاز كــردن و ذخـيــره تـصــاويــر پــزشـكــي در فرمت‌DICOM.
‌بـــاز كــردن تـصــاويــر در فــرمــت هــاي رايــج گرافيكي نظير BMP، GIF، JPEG، و غيره.
 بـاز كـردن و ذخيـره فـايـل هـاي دايـركتوري DICO.
 نمايش فهرست بيماران از DICOMDIR.
‌نمايش تصاوير معاينات مختلف.
‌بـــارگـــذاري تـصـــاويــر از طــريــق كـشـيــدن و رها‌كردن (dropdrag) يا با دوبار كليك.
 تـبـــديـــل تـصـــاويــر  DICOM بــه رايــج تــريــن فرمت‌هاي عكس، فيلم (AVI) و كليپ بورد.
 كنترل روشنايي / كنتراست.
 امكان زوم در تصاوير DICOM.
 عمليات پردازش تصوير پزشكي.
 اندازه گيري و حاشيه نويسي.
‌نمايش ويژگي هاي  DICOM تصوير انتخاب شده.

 مـنـاسـب بـراي نـمـايـش تصاوير  DICOM از  CD / DVD بيمار بدون نياز به نصب.
 سازگار با ويندوز ويستا و ويندوز 7.
 پشتيباني از ويندوز 8.
 ‌اين نرم افزار از لينك زير قابل دانلود است:

http://www.microdicom.com

برگرفته از ماه نامه ی مهندسی پزشکی

محسن فکوری بازدید : 675 دوشنبه 27 شهریور 1391 نظرات (1)

روی انتن این ماه:

1.ست جديد ژنتيكي و امكان تشخيص سريع اختلالات سندرم Nanoon
روش تسـت جـديـد، سـرعـت تشخيـص تعداد زيادي از بيماري‌هاي ژنتيكي مانند RASopothies را افـــزايـــش داد. تـســـت جـــديـــد از طــريــق روش تشخيص مولكولي توسط شركت New Gene به هـمــراه شـركـت ژنتيكـي South West Thames Regional در لـنــدن انـجـام شـد.ايـن مـركـز يـك مـركـز تخصصي براي سندرم  Nanoon و اختلالات ارثي در بــريـتــانـيــا اسـت. سنـدرم Nanoon يـك سنـدرم مـادرزادي و شامل مشكلات بيماري‌هاي قلبي- اسـكـلـتي و كاهش رشد بعد از تولد و مشكلات شناختي است.
البته با توجه به اين كه مشخصات اين بيماري با بـعـضـي از مـشـكـلات ديـگـر مـشـابـه اسـت، امكان تـشـخـيص آن مشكل است ولي مي‌توان با توجه كــافــي و مــراقـبــت لازم بــه ايـن بـيـمـاري پـي بـرد. دانشمندان در آزمايشگاه St George حدود 10 سال كار كردند تا توانستند سندرم را clone كنند. در حال حــاضـر تسـت ژنتيكـي بـراي مشخـص شـدن ايـن بيماري از طريق شناسايي اختلال در ژن و جهش آن صورت مي‌گيرد كه اين يك كار زمان بر و پر هزينه است.
در روش جديد، تصوير454 بار بزرگ تر شده و تمام 12 ژن مربوط  به مشكلات Nanoon،‌ در يك panel نمايش داده مي‌شود. در روش‌هاي پيشين از روش توالي Sager استفاده مي‌شد .به علاوه قبل از وجـود تـسـت‌هـاي مـولـكـولـي تشخيص كلينيكي بسيار مشكل بود و احتياج به بررسي‌هاي قلب و لختـه خون داشت. البته بعد از كشف تست‌هاي مـولكـولـي كـار بسيـار راحت تر شد ولي به علت هـمـپــوشــانــي بـيـمــاري‌هــاي مختلـف و Nanoon، تـشخيص بيماري همچنان دشوار بود. اما روش جديد امكان تشخيص بيماري را با سرعت بسيار بيشتري فراهم مي‌كند. همچنين اين روش بسيار كم هزينه تر از روش‌هاي قبلي است.تشخيص در ايـن روش كـاملا قطعي و درست است، بنابراين مي‌توان روش‌هاي پزشكي مناسب را براي حل بـيـمـاري يافت. درمان با استفاده از اين روش در مـقـايسه با درمان هورموني يا درمان با استفاده از پــلاسـمــاي مـنـجـمــد، بـا سـرعـت بـيـشـتـري انـجـام مي‌پذيرد.

2.افزايش سديم در مغز انسان عامل ايجاد Sclerosis
تحقيقي در فرانسه نشان مي‌دهد كه سديم ايجاد شده در مغز باعث ايجاد ناتواني‌هايي در بيمار با Sclerosis متعدد مي‌شود. جمع سديم در مغز كه تـوسـط MRI مشخص مي‌شود يكي از علت‌هاي تخريب سلول‌هاي عصبي و مغز است كه به MS مي‌انجامد. وجود سديم در قسمت‌هاي خاصي از مغز باعث ايجاد   MSدر مراحل اوليه مي‌شود و در صـورتـي كـه سـديم كل مغز را دربر بگيرد فرد به بيمارفي  MS پيشرفته دچار مي‌شود.
مهم‌ترين مشكل موجود در Sclerosis نشاني از يك بيماري پيشرفته در بدن است كه پيش بيني آن بسيار مشكل است. بيماري Sclerosis يك بيماري خود ايمني است كه روي مغز و اعصاب و نخاع تاثير مي‌گذارد. البته ميزان تاثير و سرايت از يك فرد به فرد ديگر متفاوت است. در اين تحقيق از يك روش MRI خـاص اسـتـفـاده شـده كه ميزان سديم موجود در مغز را اندازه گرفته است. اين روش به روش Tesla Sodium MRI 3 معروف است.  
بـيـمـاران داراي RRMS مـقدار زيادي سديم در منفذهاي مغز و مخچه و قسمت‌هاي Temporal مـنــاطـق مـغـز دارنـد ولـي ايـن بـيـمـاري در مـراحـل پيشـرفتـه تمـام قسمـت‌هـاي مغـز را تـوسـط سديم مـي‌پـوشـاند.حتي بافت مغز هم از سديم پوشيده مـي‌شـود. ميـزان سـديـم مـوجـود در مغـز بـا درجـه بـيماري فرد ارتباط مستقيم دارد. در حال حاضر تـنـهـا راه حـل كـاهش روند MS،‌ استفاده از سديم مـوجـود در مغـز بـراي استفـاده از نرون‌ها در مغز است. تصاوير  MRI مغز كمك بسيار خوبي براي تـشـخـيــص بـهـتــر MS و نمـايـش ميـزان مشكـلات عصبي مي‌كند.

متن کامل را ادامه ی مطلب بخوانید!

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    رشته ی تحصیلی شما؟
    مهمان صندلی داغ این ماه می خواهید کدام یک از اعضای سایت باشند؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 257
  • کل نظرات : 213
  • افراد آنلاین : 19
  • تعداد اعضا : 5845
  • آی پی امروز : 90
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 138
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 290
  • بازدید ماه : 290
  • بازدید سال : 47,957
  • بازدید کلی : 2,141,987