loading...
دانشجویان مهندسی پیام نور شمیرانات
ورود به انجمن سایت

آخرین ارسال های انجمن
محسن فکوری بازدید : 718 دوشنبه 20 آذر 1391 نظرات (0)

 

تست نوار عصبی یک بررسی تشخیصی برای پی بردن به عملکرد عصب های بدن است. بدن انسان یک مولد الکتریسیته است و هدف از تولید این الکتریسیته انتقال پیام ها بین مغز و دیگر اندام هاست. انتقال پیام هایی بصورت حس لمس، درد، فشار، گرما در پوست و دیگر حسهایی مثل دیدن، شنیدن و ...از اندام به مغز از طریق عصب انجام میشود. همچنین دستورات مغز به اندام ها برای انجام دادن کارهایی مثل حرکت دادن عضو از طریق ارسال پیام بوسیله عصب ها است.

 
اعصاب این پیام ها را بصورت امواج الکتریکی منتقل میکنند دقیقاً مثل همان کاری که در سیم تلفن انجام میشود. وقتی عصب کار خود را به درستی انجام نمیدهد این انتقال پیام و انتقال امواج الکتریکی دچار اختلال میشود. روش هایی وجود دارد که به وسیله آنها میتوان شدت و سرعت و دیگر خصوصیات امواج الکتریکی که در طول عصب جریان دارند ثبت میشود. پزشک ارتوپد با بررسی این امواج میتواند در مورد بیماری های عصب به اطلاعات مفیدی دست پیدا کند. به این تست، الکترودیاگنوستیک Electrodiagnostic testing میگویند. دو نوع تست در این روش بکار برده میشود که عبارتند از

  • الکترومیوگرافی Electromyography EMG
  • مطالعه هدایت عصبی Nerve conduction studies NCS
این تست ها به توسط متخصص اعصاب یا فیزیوتراپ متخصص در این کار انجام میشود.
226 2

 

الکترومیوگرافی Electromyography چیست

عضلات، الکتریسیته تولید میکنند و در این روش فعالیت الکتریکی عضله بررسی میشود. سوزن های بسیار ظریفی از طریق پوست به داخل عضله مورد نظر فرستاده میشود تا از طریق آنها امواج الکتریکی تولید شده بوسیله عضله به دستگاه مخصوصی فرستاده شود. دستگاه، امواج الکتریکی جمع آوری شده را تقویت و سپس ثبت میکند.

 

متن کامل در ادمه ی مطلب

محسن فکوری بازدید : 737 یکشنبه 19 آذر 1391 نظرات (0)

اسپیرومتری

اسپيرومتري

SPIROMETRY آزمایش بدون درد و NON INVASIVE است كه با آن می‏ توان تنفس یك فرد را اندازه گیری نمود (حجم تنفسی). اسپرومتری در سال 1946 در انگلیس اختراع شد .

دستگاهي است که بيمار از طريق آن مي تواند براي ايجاد حداکثر انبساط ريه ها، دم آرام و عميق انجام دهد .

وضعيت و پوزيشن بيمار به صورت نشسته يا نيم نشسته است بنابراين با اين پوزيشن ديافراگم حرکت بيشتري خواهد داشت، گرچه ممکن است اين درمان براي بيمار در اسپيرومتر طبق دستور العمل سازنده آن بايستي جايگزين شود و منظور از بکار بردن دستور العمل اندازه گيري تدريجي افزايش حجم دمي است که بيمار آن را با تنفس هاي عميق و عميق تري که انجام مي دهد، دريافت مي کند.

متن کامل را در ادامه ی مطلب بخوانید

محسن فکوری بازدید : 1197 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)

  (115 کیلو بایت )

 

آشنايي با نرم افزار Mimics 

لزوم فراگيري نرم افزارهاي تخصصي در هر رشته بر هيچ كس پوشيده نيست، چراكه نرم افزارهاي تخصصي، ما را در ارائه مقالات علمي، پروژه‌هاي تحقيقاتي و حتي در توفيقات شغليمان ياري كرده و مسير پيمايش اين فرازها را بر ما هموار مي‌سازند.
رشته‌هاي پزشكي و شاخه‌هاي مرتبط با آن به دليل حساسيت در اندازه‌گيري و محاسبات يكي از نيازمندترين عرصه‌ها جهت حضور نرم افزارهاي تخصصي است. در زمانه‌اي كه پيرامون تمام پزشكان و متخصصان را ابزارها و تجهيزات تشخيص و درمان فراگرفته است نياز به گسترش و اشائه آن‌ها كه برعهده رشته مهندسي پزشكي است بيش از پيش احساس مي‌شود.
در ايــن تـحـقـيــق  بــا يـكــي از مهـم‌تـريـن و پـركـاربـرد‌تـريـن و در عيـن حـال يكـي از ناشناخته‌ترين نرم افزارها آشنا مي شويم.
Mimics يـك نـرم افزار تخصصي براي رشته‌هاي پزشكي وخاصه رشته مهندسي پزشكي است كه به وسيله آن مي‌توان تصاوير دريافتي از MRI، CT-Scan ، FMRI را در سه بـرش اصـلـي Axial ، Coronal و Sagittal ارائـه كرد كه به وسيله اين برش‌ها مي‌توان تصويري سه بعدي از عضو مورد مطالعه را جهت بارگذاري‌هاي نيرو و محاسبات مربوط به مقاومت مصالح و استاتيك اعضا، به دست آورد.

متن کامل در ادامه ی مطلب!

محسن فکوری بازدید : 1262 سه شنبه 25 مهر 1391 نظرات (0)

  (75 کیلو بایت )

مفاهيم پايه

دستگاه امالکاماتورآمــــالــگــــامــــاتــــور (Amalgamator) از دو كــلــمــــه Amalgam به معني آلياژي از دو يا چند فلز كه جيوه يكي از آن‌ها است و ator به معني عامل تشكيل شده است و در كل به منظور تركيب مواد قالب گيري دندان استفاده مي‌شود.

فيزيولوژي
زماني كه بيمار درد دندان نداشته يا اتاق عصب آن پس از برداشت پوسيدگي به طور قطعي باز نشده باشد، دندانپزشك به منظور دادن يك شانس براي حفظ حيات دندان و جلوگيري از كارهاي پر رفت و آمد و بالطبع پر هزينه عصب كشي براي بيمار، اقدام به ترميم و پر كردن مشروط دندان‌ مي‌كند.

چگونه كار مي‌كند؟
آمالگام به صورت پودر است و جهت تبديل آن به خميـر، مقـداري جيـوه بـا آن مخلـوط مـي‌كننـد. در داخـل دسـتـگـاه مـخـزن‌هـاي مـجزايي براي ريختن آمالگام و جيوه وجود دارند. ابتدا آمالگام و جيوه را داخل مخزن‌هايشان مي‌ريزند و با استفاده از اهرم يا كنترل كننده درصد تركيب آن‌ها با هم را مشخص مي‌كنند سپس اين مواد به مقدار تعيين شده وارد همـزن مـي‌شـونـد و در نهـايـت مخلـوط حـاصـل به خـــروجـــي دسـتـگـــاه رفـتـــه و مـــورد اسـتـفــاده قــرار مي‌گيرند. 

در چه مواردي به كار مي‌رود
آمـالگـامـاتور دستگاهي است كه جهت تركيب آمـالگـام بـه همـراه قـابليت انتخاب واحد يا درصد تــركـيــب جـيــوه و آمـالگـام بـه كـار مـي‌رود. پـس از قراردادن كامپوزيت (مواد ترميمي همرنگ دندان) در دنداني كه قصد پركردن آن است بايد از لايت كيور جهت سفت كردن كامپوزيت استفاده كرد.

انواع دستگاه آمالگاماتور

ادامه ی متن,در ادامه ی مطلب!

محسن فکوری بازدید : 858 شنبه 04 شهریور 1391 نظرات (0)

دانشمندان دانشگاه Purdue یک سنسور فشار جدید ساخته اند که با جذب امواج صوتی(.مانند فرکانسهای بم  اکثر موسیقی ها) تولید نیروی الکتریکی لازم را میکند.


این سنسور شامل یک کانتیل اور(cantilever) فوق حساس است که در فرکانس های خاصی نوسان کرده و باعث ایجاد بارهای الکتریکی می شود...این بارها  تا زمان توقف لرزش و نوسان در یک خازن ذخیره می شوند...سپس این بارها استفاده می شوند برای انتقال سیگنال تولیدشده که توسط فرستنده کوچکی منتقل می شوند
اساس کار این سنسور فشار، سیگنال تولیدی توسط غشا می باشد و نبود منبع  درونی(باطری) به کوچک بودن وقرار گرفتن سنسور در جای مناسب کمک می کند..همینطور زحمت شارژ کردن باطری و یا تعویض آن را کم می کند.
طول این سنسور از 2 سانتی متر کمتر است.

این وسیله اندازه گیری فشار به طور پیوسته وانتقال اطلاعات آن به یک اسلیسکوپ نزدیک را ممکن می سازد.
این وسیله می تواند در مجاری ادرار نیز استفاده شود برای کسانیکه از بی اختیاری ادرار رنج می برند.و یا درمسیر کیسه های انتقال خون یا حتی اتساع شریانها برای مانیتورینگ فشار خون...
در انتهای امسال این طرح در یکی از کنفرانس های پاریس به بحث گذاشته می شود.
منبع:
biomedicalblog.com

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    رشته ی تحصیلی شما؟
    مهمان صندلی داغ این ماه می خواهید کدام یک از اعضای سایت باشند؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 257
  • کل نظرات : 213
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 5845
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 119
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 271
  • بازدید ماه : 271
  • بازدید سال : 47,938
  • بازدید کلی : 2,141,968